Search
Close this search box.

נועה גרוס ואורי נועם

בוגרי התכנית ללימודי ההמשך במדרשה לאמנות מכללת בית ברל, עובדים בשיתוף פעולה מאז תערוכת הגמר שם ב-2016. 

השניים יוצרים מיצבים תלויי מקום בעלי מוטיבים אדריכליים וקונספטואליים, חולקים סטודיו בסדנאות האמנים, חיים ועובדים בתל אביב-יפו.

מסדרון
גלריה הירקון 19, 2016

מסדרון גבס החוצה את חלל גלריית הירקון 19 ומאפשר מבט לים לבתים שהנוף הופקע מהם עם בנית בית המלון. כאשר ניצבים ליד הקיר המזרחי בקומה השנייה של גלריית הירקון 19 ישנה נקודת מבט אחת ממנה ניתן לראות את הים. אנו מסמנים קו, המתחיל במבט מחלון בניין הדירות שמולו נבנה המלון, חודר דרך החלון אל תוך חלל התצוגה, חוצה אותו וממשיך עד לים. הפעולה מפקיעה את השטח שחוצה את החלל ומבטלת את ייעודו כחלל תצוגה. שני קירות התוחמים את השטח מנכיחים פיזית את המבט אל הים לטובת הבניינים שמבנה המלון חסם.

סט הפגישות
ביתן הלנה רובינשטיין מוזיאון ת”א, 2016

כיכר אשר יצגה ותפקדה כקפיטריה במסגרת תערוכה לציון 70 שנה למדרשה (בית ספר לאמנות). הכיכר מבוססת על הכיכר הנמצאת במרכז המדרשה. התערוכה עסקה בתפקידו של מוסד האמנות ועל החללים המרכיבים אותו. אנו הוזמנו על ידי האוצר אבי לובין ליצור את הקפיטריה. הכיכר תפקדה כמרחב ציבורי המאפשר שהייה שונה מאשר אנו רגילים בתוך המוזיאון. הכיכר הייתה בסיס למפגשים, שעורים, ומשחקים ספונטניים ואף לעצרת בעקבות התערבות וצנזורת המדינה על מוסדות האמנות. לכל אורך התערוכה אנו שהינו במקום – הכנו והגשנו קפה למבקרים בתערוכה.

סוכת מציל
המוזיאון מציג את עצמו, מוזיאון ת”א, 2018

סוכת מציל הוצגה בתערוכת האוסף של האמנות הישראלית במוזיאון תל אביב. היושבים בסוכה מוזמנים לצפות מהחלון אל מחוץ למוזיאון. כאשר הוזמנו על ידי האוצרת אלן גינתון לבצע התערבות בתערוכת האוסף בחרנו לעבוד בחלל צדדי הצמוד לאוסף. חלל ביניים מוזר ולא שימושי שנוצר בין הארכיטקטורה הלא ישרה של האגף החדש ובין קיר גבס ישר שנבנה מהצורך לקובייה לבנה והסתרת החלונות המצויים בחלל. הצופה יושב על כיסא נוח גבו אל המוזיאון והוא מביט החוצה אל נוף אורבני וכיכר “התרבות” של תל אביב. אולם בזמן שהצופה מביט החוצה דרך החלון הוא הופך בעצמו למוצג במוזיאון הנצפה מבחוץ דרך החלונות הממוקמים מעל הכניסה הראשית למוזיאון.

נחלת הכלל
סדנאות האמנים ת”א, 2018

גינה קהילתית הנבנתה בתוך חלל גלריית סדנאות האמנים בתל אביב. המיצב מבוסס על גינה קהילתית הנמצאת בטמפלהוף ברלין בשם נחלת הכלל allmende kontor.
הגינה מורכבת מצמחי בר וריהוט שנמצא או נבנה ממשטחי עץ. מהלך פיסולי דל באמצעים שאילתור עומד בבסיסו. מנורות שהוצבו בין הצמחים והאירו באור קר את המיצב מספקות לצמחים את תדר האור הדרוש להם אך גם הנכיחו את שאלת יכולת ההישרדות של מקום קהילתי, חי וצומח לתפקד בתוך חלל גלריסטי.

היזון חוזר / Feedback
גלריית הלובי ת”א, 2019

פריסקופ גדול מימדים המוצב לאורך חזית בניין המגורים מחוץ לגלריה. כאשר מביטים דרך העינית המוצבת בקומת הכניסה נגלה נוף הים והשמיים אשר נשקף לדיירי הקומה העליונה. הפריסקופ באורך 16 מטר, בנוי מצינור פח כאשר בשני קצותיו מוצבות מראות ב 45 מעלות ולאורך הצינור מותקנות עדשות המעבירות את הדימוי אל העינית שלמטה.

גאולה
פסל חוצות, עיריית ת”א, 2020

בקצה רחוב ביאליק, במפגש עם רחוב אלנבי, הציבו האמנים טלסקופ שמאפשר מבט ישיר ואינטימי אל הים. בתוך המולת העיר, ביקשו האמנים לאפשר לעוברים ושבים להביט לעבר האופק ולהתנתק מהרעש מסביב, באחת הנקודות היחידות בעיר שממנה אפשר לראות את הים, ללא חסימות של בניינים, מגדלים ומלונות.