Search
Close this search box.

תערוכה 15.11.08-03.01.09 > סלמה / הרצל: מבטים מדרום תל אביב

התערוכה כוללת עבודות בתחומי הציור, צילום, ווידיאו, תחריט, פיסול וטקסט של 11 אמנים, תשעה מהם עובדים ויוצרים באזור דרום תל אביב וחלקם אף מתגוררים באזור. התערוכה מציעה מגוון מבטים על הסביבה ומתוכה, רובם בעבודות שנוצרו בשנים האחרונות. אליהן נלווים גם מבטים על האזור בתקופות מוקדמות יותר.

האזור, הנתחם על ידי נווה צדק, יפו ואזור התחנה המרכזית, לוקה בהזנחה רבת שנים ואפשר עדיין לכנותו “החצר האחורית” של תל אביב. ואולם, תמורה דרמטית מתחוללת לאחרונה בסביבה זו: שכונות שהיו מזוהות עם מצוקה והזנחה הופכות ל’קסומות’; מוסכים הפכו לחנויות רהיטים מעוצבים; נגריות ובתי מלאכה יפונו בקרוב ובמקומם יבנו יזמי נדל”ן בנייני מגורים ‘יוקרתיים’.  ובינתיים שולטת באזור ערבוביה: מכוני ליווי וסוחרי סמים בצד בתי קפה וגלריות; בתים כעורים ומתפוררים לצד בנייני מודרניים משופצים וממורקים; בתים בני קומה אחת מאוימים על ידי מגדלי ענק. בצד כל אלה מורגשת בעשור האחרון נוכחות אינטנסיבית של אמנים בשטח: אולי הריכוז הגדול ביותר של אמנים ישראלים מתקיים כיום בדרום תל אביב.

התערוכה סלמה/הרצל: מבטים מדרום תל אביב מפנה מבט אל חלק זה של העיר, מקום-לא-מקום שבין יפו לתל אביב והיא מוצגת בתוך אותו מרחב לא מוגדר עצמו, בגלריה של סדנאות האמנים. מיקומה של הגלריה ברחוב אליפלט, לצד מוסכים ובתי מלאכה, הולם את התערוכה שמבקשת להציג את תל אביב לא כמיתוס אלא כמקום קונקרטי שבו העבר והעתיד נוכחים בו זמנית. אולי יותר מבכל מקום אחר מתגלה תל אביב באזור זה כעיר הנמצאת כל העת בתנופת בנייה ובה בשעה בהתפוררות מתמדת.

עשרים שנה לאחר הקמת סדנאות האמנים בפלורנטין ורגע לפני חגיגות המאה לתל אביב המתקרבות, התערוכה מציעה גם עיון מחדש בייצוגים של תל אביב באמנות, בשאלת מקומם של אמנים בתל אביב ובהשתקפותה של הסביבה בעבודתם של אמנים הפועלים באזור; סביבת שוליים העוברת תמורות משמעותיות במרקם הפיזי והחברתי שלה.

האמנים המשתתפים בתערוכה:
ראג’י בטחיש, מיכל גולדמן, דרורה דומיני, טליה ישראלי, סיגלית לנדאו, מירי סגל, תרצה פרוינד, ברי פרידלנדר, דני קרוון, דוד ריב, מירה רקנאטי.